1. Home
  2. »
  3. دیجیتال مارکتینگ
  4. »
  5. بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟ همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟ همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

فهرست مطالب

یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن مدیران زیادی را به خود درگیر کرده این است که دیجیتال مارکتینگ چیست، دیجیتال مارکتینگ معمولاً به کمپین های بازاریابی اطلاق می شود که از طریق رایانه، تلفن همراه، تبلت و یا سایر دستگاه های دیجیتال ارائه می شوند. دیجیتال مارکتینگ اغلب در مقابل بازاریابی سنتی مانند تبلیغات مجلات، بیلبوردها و تلویزیون قرار می گیرد و با آن مقایسه می شود.

در واقع امروزه ، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین، بخش بزرگی از بودجه بازاریابی سازمانهای بزرگ دنیا را در بر گرفته است. این نوع از بازاریابی به شرکت ها اجازه می دهد تا پیام خود را از طریق کانال های آنلاین به گوش مخاطب مدنظر خود برسانند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به طورکلی بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی کالاها و خدمات از طریق فناوری های دیجیتال مانند SMS، EMAIL و … می باشد.

افزایش فروش خدمات و کالاها، ایجاد ارتباط با مشتریان، ترویج برند و افزایش بازدید رسانه‌ های دیجیتال یک برند از جمله اهداف اصلی یک کمپین دیجیتال مارکتینگ است. برای رسیدن به این اهداف، ابزارهای مختلفی مانند موتورهای جست و جو، ایمیل، اس ام اس، شبکه های اجتماعی و … وجود دارند که در ادامه به بررسی روش های بازاریابی آنلاین به واسطه این ابزارها می پردازیم.

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ چیست؟

انواع دیجیتال مارکتینگ

از بسیاری جهات، می توان گفت که بازاریابی آنلاین تفاوت چندانی با بازاریابی آفلاین یا سنتی ندارد. چرا که هدف در هر دو روش، ایجاد روابط سودمند متقابل با مشتریان بالقوه، پیداکردن سرنخ و تبدیل آن ها به مشتریان وفادار است. اما بازاریابی دیجیتال در سال های اخیر جایگزین اکثر تکنیک های سنتی شده، زیرا که از طرفی برای دسترسی به مصرف کنندگان امروزی بسیار بهینه تر است.

یک استراتژی مناسب در دیجیتال مارکتینگ، شما را به تمامی فضاهایی که مخاطبان بالقوه شما قرار دارند متصل خواهد کرد. برای دسترسی به این مکان ها، به کانال های مختلف بازاریابی احتیاج دارید. برخی از مهم ترین این کانال ها عبارت اند از:

Search Engine Marketing

SEM یا بازاریابی موتورهای جست و جوگر

بازاریابی موتورهای جست و جو،‌یکی از استراتژی های بازاریابی آنلاین برای افزایش بازدید وبسایت از طریق افزایش نمایش سایت در نتیجه موتورهای جست و جوگر است. این اصطلاح هم زمان هم به فعالیت های ارگانیک برای بهینه سازی موتورهای جست و جو مثل سئو (SEO) و هم به روش های پولی مانند تبلیغات ادوردز و تبلیغات کلیکی  (PPC)اشاره دارد.

 

 

 

بازاریابی محتوایی

Content Marketing یا بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا از داستان سرایی و اشتراک گذاری اطلاعات و تجارب برای افزایش آگاهی برند استفاده می کند. هدف در این نوع از بازاریابی آنلاین، این است که در نهایت با مطالعه، دیدن و به اشتراک گذاری محتوا، برند به افراد معرفی شده و افراد برای تبدیل شدن به مشتری اقدام خاصی انجام دهند. اقداماتی مانند جمع آوری ایمیل، ثبت نام در سایت و حتی خرید از اهداف بازیابی محتوا هستند.

بسیاری بازاریابی محتوا را محدود به مقاله نویسی و به اصلاح کار بر روی SEO سایت می دانند. در صورتی که بازاریابی محتوا شمال تمامی روش های انتقال پیام از متن گرفته تا عکس، اینفوگرافی، ویدئو و پادکست را شامل می شود. برخلاف تبلیغات کلیکی، بازاریابی محتوا یک استراتژی بلندمدت است.

 

 

 

Social Media Marketing یا بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی، شامل تمامی فعالیت هایی است که یک بیزینس از طریق شبکه های اجتماعی خود انجام می دهد. تقریبا همه با شبکه های اجتماعی آشنایی دارند و حداقل نیمی از وقت استراحت خود را به گشت و گذار در آن اختصاص می دهند. یک دیجیتال مارکتر باید با یک استراتژی و رویکرد یک پارچه و از پیش برنامه ریزی شده به فعالیت در این شبکه ها بپردازد.

ابزارهای زیادی در کنار شبکه های اجتماعی برای مدیریت بهتر وجود دارند. ابزارهایی برای زمان بندی فعالیت ها، آنالیز داده ها، پاسخ دهی به نظرات و حتی پیدا کردن دنبال کنندگان جدید. بازاریابی شبکه اجتماعی یک شرکت و یا برند بسیار متفاوت از مدیریت یک پروفایل شخصی است و نیاز به ترکیبی از تفکر، خلاقیت و استرتژی مبتنی بر داده های آماری مشتریان دارد.

Mobile Marketing یا بازاریابی موبایلی

هدف این نوع از بازاریابی آنلاین، دسترسی به مخاطب بالقوه از طریق تلفن هوشمند یا تبلت آن هاست. بازاریابی موبایلی از طریق پیام‌های متنی(اس ام اس)‌، شبکه های اجتماعی، تبلیغات اپلیکیشن ها و پوش نوتیفیکیشن انجام می شود. آمارها نشان می دهد که افراد حداقل 5 ساعت از روز خود را پای تلفن های هوشمند می گذرانند. هم چنین مرورگرهای موبایل، مخاطبین بیشتری در مقایسه با تلویزیون دارند که آمار قابل تاملی است. در واقع می توان گفت که مشتریان بالقوه شما، همیشه پای تلفن هایشان هستند.

 

Email marketing

ایمیل، یکی از ابزارهای پرقدرت در برقراری ارتباط با مشتریان است. درست است که بسیاری از افراد زمان آزاد خود را به گشت زنی در شبکه های اجتماعی می گذرانند اما همچنان چک کردن ایمیل ها، اولین کاری است که طی روز انجام  می دهند. ایمیل مارکتینگ معمولاً بخشی از یک کمپین بازاریابی آنلاین بزرگ تر است که با هدف افزایش بازدید، اطلاع رسانی و نگه داشتن مشتریان قدیمی استفاده می شود.

 

Affiliate Marketing یا همکاری در فروش

همکاری در فروش یا بازاریابی معرفی یکی از انواع نوپا اما بسیار تأثیرگذار بازاریابی آنلاین است. این روش به خصوص برای شرکت های خدماتی و فروش کالاها بسیار مناسب است و هدف اصلی آن همان گونه که از نامش پیداست، فروش است. یکی از ابزارهای این روش استفاده از محبوبیت افراد تأثیرگذار در رسانه های اجتماعی است که به آن Influencer Marketing نیز می گویند.

با همکاری اینفلوئنسرها،‌پست ها، بلاگ ها و خدمات شما به مشتریان معرفی شده  و سرنخ های جدید برای کسب و کار پیدا می شوند. در این روش به ازای فروشی ( و یا هر انجام هر کار دیگری که هدف کمپین بوده است) که از سمت مخاطبین یک اینفلوئنسر برای کسب و کار انجام می شود، مقداری تحت عنوان پورسانت به اینفلوئنسر تعلق می گیرد.

 

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ابزارهای زیادی چه در سطح جهانی و چه در کشورمان تولید شده که میتواند کار را برای دیجیتال مارکترها ساده تر کند. از ابزارهای انالیز مثل google analytics ، hotjar یا ابزارهای ایمیل مارکتینگ مثل mailchimp ، mailerlite یا پنل پیامکهای ایرانی که با سرچ ساده ای در گوگل میتوانید به خدمات دهندگان زیادی برسید

 

کلام آخر

بازاریابی آنلاین، یکی از محورهای اصلی استراتژی کلی  مارکتینگ یک شرکت در دنیای امروز است. ارتباط با مشتریان بالقوه و تحت تأثیر قراردادن آن ها، امکان بررسی داده ها و رفتار تک تک کاربران و خریدهای آن ها در بازاریابی آنلاین بسیار راحت، مقرون به صرفه و دقیق است. استفاده از پتانسیل های دیجیتال مارکتینگ، می توان به شما در رشد هر چه سریع تر کسب و کار کمک کند؛ آن را دست کم نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 18 =

لوگو اصلی

لطفا برای دریافت مشاوره فرم را پر کنید.‎

و یا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.