1. Home
  2. »
  3. دیجیتال مارکتینگ
  4. »
  5. درباره بازاریابی سنتی چقدر اطلاعات دارید؟ بررسی کامل بازاریابی سنتی

درباره بازاریابی سنتی چقدر اطلاعات دارید؟ بررسی کامل بازاریابی سنتی

فهرست مطالب

بازاریابی از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی کرده است. ما می‌خواهیم در این مقاله شما را با بازاریابی سنتی آشنا کنیم و به این سوالات پاسخ دهیم که چرا بازاریابی سنتی همچنان استفاده میشود؟ معایب بازاریابی سنی چیست؟ و در ادامه متن متوجه خواهید شد که آیا بازاریابی سنتی به درد کسب و کار شما می‌ خورد یا بهتر است از رقیب جوان آن یعنی دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.

بررسی‌ای کلی نسبت به بازاریابی سنتی.

به انواع کانال های آفلاین که شما را به مخاطب هدفتان نشان می‌دهد، بازاریابی آفلاین یا سنتی می‌گویند. این سبک از بازاریابی پیشینه بلندی دارد و تقریبا تمام شرکت‌های بزرگ از آن بهره برده‌اند. هرچند بازاریابی آفلاین در بسیاری از صنایع جایش را به بازاریابی دیجیتالی داده است، اما همچنان نقش مهمی در تقویت برند شما دارد. علاوه بر این، نوع سنتی بازاریابی فرصت‌هایی را برای دستیابی به مخاطبین به شما می‌دهد که شاید در دیجیتال مارکتینگ قابل دسترسی نباشد. در ادامه درباره جنبه های متفاوت این نوع بازاریابی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

چرا بازاریابی سنتی همچنان استفاده می‌شود؟

بازاریابی سنتی به کمک بیلبورد

ارتباط صمیمانه‌تر با مخاطبین محلی

بازاریابی به روش سنتی می‌تواند به شما در پیدا کردن مخاطبین محلی و ارتباط نزدیک‌تر با مشتری کمک کند. با گسترش صنعت تبلیغات، افراد به کسب و کار هایی اعتماد بیشتری دارند که ارتباط موثر و دوستانه‌ای با آنها داشته باشند. برخی از کسب و کار ها از این موضوع استفاده بسیار خوبی کرده‌اند. مثال آن کسب و کاری است که در یک شهر، با لهجه و کلمات محلی آن منطقه بیلبورد ها را پر کرد. دیدن این که یک کسب و کار از جنس خود افراد منطقه است، باعث می‌شود مخاطبان راحت‌تر اعتماد کنند. البته باید به این نکته توجه کرد که عده زیادی نیز همچنان از بازاریابی مدرن بیشتر حمایت می‌کنند.

محتوا و ابزار تبلیغات پایدارتر خواهند بود.

به تبلیغات در اینستاگرام فکر کنید. کمتر کسب و کاری یک فیلم یا عکس تبلیغاتی را چند مرتبه در کمپین های تبلیغاتی خودش استفاده می‌کند. افراد در بازاریابی دیجیتال عموما برای هربار تبلیغات باید محتوا جدید تولید کنند و نمی‌توانند از محتوای قدیمی خود استفاده کنند. اما بازاریابی سنتی این مشکل را ندارد. شما بیلبوردی را دیده‌اید که هر شب طرح جدیدی بگیرد؟ حتی در این نوع از بازاریابی شما می‌توانید از یک بیلبورد به مراتب در کمپین های بعدی نیز استفاده کنید. این موضوع یک هزینه مخصوصی را از کمپین شما کسر می‌کند.

بازاریابی سنتی از طریق روزنامه ها

اعتبار ایجاد می‌کند.

از دیدگاهی، بازاریابی آفلاین به شرکت اعتبار بیشتری نسبت به بازاریابی آنلاین می‌دهد. قطعا بازاریابی دیجیتال می‌تواند خیلی دقیق‌تر به افراد دسترسی پیدا کند اما با این حال، تبلیغات و اقدامات بازاریابی یک شرکت در فضای مجازی موجب جلب اعتماد زیادی نمی‌شود. در نقطه مقابل ما شاهد اعتبار پیدا کردن کسب و کار هایی هستیم که بیلبورد اجاره می‌کنند یا در تلویزیون تبلیغات دارند.

به طور معمول تهیه مطالب چاپی و تبلیغات در رسانه‌های بزرگتر قابل اعتمادتر تلقی می شود. یکی از دلایل این اتفاق، ارتباط بازاریابی سنتی با رسانه‌های تثبیت شده است. برای این که در این نوع رسانه‌ها شما حضور داشته باشید باید بودجه زیادی به این کار تعلق دهید. شرکتی که در یک مجله یا آگهی تبلیغاتی در تلویزیون تبلیغ می‌کند، به طور ناملموس توان مالی بالا و ثبات و موفقیتش را نشان می‌دهد. همین موضوع می‌تواند باعث کسب اعتبار برای وی شود.

معایب اصلی بازاریابی سنتی چیست؟

کسب و کار هایی که اقدام به شروع بازاریابی سنتی می‌کنند، حواسشان فقط پرت مزایای آن می‌شود. هر نوع از انواع بازاریابی معایب و محاسن مخصوصی دارد. در ادامه به دو مورد از معایب این سبک از بازاریابی به طور خلاصه پرداخته‌ایم.

آیا توان مالی شما با شرکت‌های بزرگ ایران برابری می‌کند؟

برای جواب گرفتن از این سبک از بازاریابی شما باید هزینه بسیار زیادی کنید. شما برای اجرای یک رویداد، کرایه کردن بیلبورد، تبلیغات در تلویزیون و رادیو باید هزینه‌های هنگفتی متحمل شوید. موضوع همینجا به اتمام نمی‌رسد. در این سبک از بازاریابی شما فرصت اشتباه نخواهید داشت. فرض کنید شما یک بودجه برای تبلیغات روی بیلبوردها آماده و اجرا کرده‌اید. بعد از دو شب متوجه می‌شوید که در تبلیغتان املای دو کلمه اشتباه بوده یا در تصویر تبلیغ شما مشکلی پیش آمده است. شما چقدر باید متحمل هزینه برای اصلاح آن شوید؟ در چند روز می‌توانید این مشکل را حل کنید؟ در نتیجه هزینه بالا و عدم امکان تغییر سریع یکی از معایب اصلی بازاریابی سنتی است.

عدم دسترسی به اطلاعات، پس از اجرای کمپین ها در بازاریابی سنتی.

با فرض این که تمام مسائل محتمل را شما بررسی کرده و کمپین شما اول ماه شروع شده است. مسئله اصلی آخر ماه است که کمپین شما به اتمام می‌رسد. ما در بازاریابی آفلاین نمی‌توانیم فعالیت و اقدامات مان را دقیق آنالیز کنیم. این موضوع یک مشکل اساسی و بزرگ محسوب می‌شود. شما اگر پس از هزینه کردن برای یک کمپین نتوانید نرخ ROI را دقیق حساب کنید، ممکن است در بلند مدت از طریق همین هزینه‌ها به ورطه نابودی کشیده شوید. از طرفی اگر تمامی مراحل کمپین بازاریابی سنتی شما به خوبی جلو رود و سیل عظیمی از مشتری برای شما بیاورد، آیا شما می‌توانید پاسخگو نیاز همه آن ها باشید؟

آیا بازاریابی سنتی برای کسب و کار من مناسب است؟ اگر خیر، چه باید کرد؟

شما باید با توجه به بزرگی و میزان اعتبار خود، برنامه بازاریابی خود را تنظیم کنید. اگر شما یک کسب و کار کوچک یا متوسط هستید، این نوع بازاریابی برای شما مناسب نخواهد بود. چرا؟ شما به کمپین‌های تبلیغاتی اسنپ فکر کنید. اسنپ که در حجم بزرگی مشغول به فعالیت است، برای نتیجه گرفتن از بازاریابی سنتی هزینه بسیار زیادی می‌کند. تقریبا نصف بیشتر بیلبوردهای یک مسیر را برای کمپین خود اتخاذ می‌کند تا بتواند پیامش را به مخاطب برساند. حال اگر شما یک کسب و کار کوچک دارید، چه راه حلی جلو پا شماست؟

جواب برای سوال شما، بازاریابی آنلاین است. بازاریابی مدرن در مقایسه با نوع سنتی آن، مزایای بسیاری برای کسب و کار ها دارد. شما می‌توانید با مبالغ پایین یک کمپین تبلیغاتی شروع کنید. میزان اثرگذاری کمپین خود را بسنجید و به کمک ابزارهای آنالیز، برای کمپین بعدی بهتر عمل کنید.

 

با بودجه‌ای معقول، تبلیغات خود را شروع کنید.

شما می‌توانید با بودجه‌ای که برایتان صرفه اقتصادی دارد تبلیغات خود را همین امروز شروع کنید.

تیم دیجیتال مارکتینگ پرواز در این مسیر می‌تواند همراه شما باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

لوگو اصلی

لطفا برای دریافت مشاوره فرم را پر کنید.‎

و یا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.