1. Home
  2. »
  3. طراحی سایت
  4. »
  5. بازطراحی سایت چیست؟
بازطراحی سایت چیست؟

بازطراحی سایت چیست؟

فهرست مطالب

گاهی اوقات پس از طراحی اولیه‌ی سایت و گذشت زمان معینی، متوجه می‌شوید که برخی از قسمت‌های سایتتان ضعف‌هایی دارد که باید برطرف شوند، چرا که ضعف‌ها بزرگ‌ترین عامل فرار کاربرند. حال این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌توان ضعف‌های یک سایت را برطرف کرد؟ جواب همان بازطراحی سایت است. اما بازطراحی سایت چیست؟ در ادامه فرایند لازم برای بازطراحی سایت را در چند قسمت مجزا موردبحث قرار می‌دهیم . . …

 

یه نکته: زمانی که تصمیم به ریدیزاین سایتتان می‌گیرید، باید در نظر داشته باشید که عواملی مثل سئوی سایت، ماهیت برند و خواسته‌ی کاربر بسیار حائز اهمیت هستند. توجه به این عوامل موجب کاهش ریسک و هزینه‌ی بازطراحی سایت خواهد شد.

مرحله‌ی اول؛ چرا بازطراحی سایت؟

با ایجاد یک چرایی در بیان علت انجام کارها می‌توان سبب ایجاد انگیزه و حس کنجکاوی و پرسش‌گرانه در میان افراد شد. زمانی که فرد به چرایی انجام کارهای خود فکر می‌کند، سعی می‌کند به هدف ایدئال خود بیندیشد و در راه رسیدن به آن از هیچ تلاشی دریغ نکند. معمولاً بزرگ‌ترین شرکت‌ها و کارخانه‌ها با ایجاد این پرسش در میان کارکنان و کارگران خود سبب بهبود شرایط و رسیدن به هدف مطلوب خود می‌شوند

پس لازم است که برای درک بهتر موضوع در مرحله‌ی اول یک سؤال مطرح شود: اصلاً، چرا بازطراحی سایت؟ و در مراحل بعد نوبت به این می‌رسد که جواب این سؤال را بدهیم که بازطراحی سایت چیست؟

دلایل بازطراحی

 

نیاز ما به بازطراحی سایت دلایل مختلفی دارد که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم …

 

1  آیا داستان برند سایت شما به‌خوبی برای کاربران قابل تفهیم است

آیا سایت شما در حال حاضر به طور کامل و جامع می‌تواند اهداف و ارزش‌های موردنظر شما را به کاربران خود منتقل نماید؟!اگر پاسخ شما به این سؤال مثبت باشد، شما به اهداف مورد نظرتان نزدیک شده آید و اگر پاسخ شما به این سؤالات منفی است، نشان می‌دهد سایت شما در انتقال لحن برند (Voice Brand) دچار ضعف است.

یکی از مهم‌ترین اهداف یک بازطراحی درست و دقیق این است که کاربر باید بتواند هدف شما یا سایتتان را به‌راحتی درک کند.

 

2 آیا کاربران برای استفاده از سایت شما دچار سردرگمی می‌شوند و یا راحت هستند

اگر خود را به‌جای کاربران سایت قرار دهید متوجه می‌شوید که کاربران برای استفاده راحت‌تر از سایت به چه چیزها و راهنمایی‌هایی نیاز دارند. دسته‌بندی مناسب صفحات، دسترسی به بخش‌های مختلف سایت و سادگی و شفافیت، عوامل مؤثری در استفاده‌ی راحت کاربران است. اگر راحتی و رضایت کاربران را بالاترین اولویت خود قرار دهید در ریدیزاین سایت موفق عمل خواهید کرد.

سایت شما بایستی در هر قسمت خود دسترسی آسان و سریع به نقاط دیگر سایت داشته باشد و جوری طراحی شود که کاربر را کلافه و سردرگم نکند. در این صورت کاربر از گشت‌وگذار در سایتتان خسته نخواهد شد.

 3 آیا همگام با استانداردهای روز برای طراحی سایت خود قدم بر می‌دارید

در حال حاضر فناوری‌های طراحی سایت بسیار سریع رشد می‌کنند و این به دلیل تغییر سلیقه‌ی مخاطبین باتوجه‌به گذر زمان است. همیشه در طراحی‌ها متدهای خاصی همه‌گیر می‌شود که معمولاً در یک‌زمان طراحان وب از آن‌ها استفاده می‌کنند. باید سعی کنید وب‌سایت شما بر پایه‌ی پلت فرم‌های جدید و همگام با متدهای بروز بازطراحی می‌شود. در حال حاضر عمر مفید یک سایت اینترنتی حداکثر دو سال است و بعد از آن باید سایت بازطراحی اساسی شود و یا ارتقا یابد.

همان‌طور که صنعت گوناگون پوشاک و اکسسوری و دیگر صنایع هر روز، به‌روزتر می‌شوند، یا به‌قول‌معروف با مُد پیش می‌روند، در صنعت اینترنت هم سایت‌ها باید با مُد دوره‌ی خودشان پیش بروند تا همچنان محبوب و پرمخاطب بمانند.

این خود یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که چرا یک مدیر کسب‌وکار اینترنتی یا یک طراح سایت باید بداند که بازطراحی سایت چیست و چگونه می‌تواند از طریق آن با استانداردهای روز سایت‌ها در مسیر موفقیت کسب کار یا موفقیت سایت پیش برود.

 

 4 آیا سایت شما در صفحه موبایل به‌درستی نشان داده می‌شود

دوره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم دوره‌ای است که استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها رونق گرفته. کم بودن قیمت نسبت به دیگر دستگاه‌ها و آسان‌تر بودن حمل و دسترسی به آن‌ها باعث شده که امروزه تقریباً همه‌ی مردم یک گوشی یا تبلت همراه داشته باشند و اما یک مشکل: بسیاری از سایت‌ها طوری طراحی می‌شوند که در صفحه‌ی مانیتور کامپیوترها یا لپ‌تاپ‌ها به‌راحتی قابل دیدن و استفاده هستند اما در گوشی‌های موبایل که صفحه کوچکی دارند کار با آنها ساده نبوده و در بسیاری موارد استفاده از سایت مشکل و یا حتی غیرممکن می‌شود.

یک وب‌سایت خوب باید طوری طراحی شود که بتواند خود را با صفحه‌های گوناگون تطابق دهد تا کاربران با هر دستگاهی بتوانند به‌راحتی از همه صفحات سایت بازدید و استفاده کنند. این مسئله همان ضرورت ریسپانسیو بودن سایت (تطابق یک وب‌سایت با صفحه‌های گوناگون) است که دررابطه‌با طراحی مجدد سایت بسیار حائز اهمیت است.

 

مرحله دوم؛ برسی مشکلات طراحی سایت

اگر سایت شما پس از مدتی فعالیت، کاربران سابق خود را از دست بدهد و یا کاربران جدید را از خود دور کند و در جذب مشتری به بن‌بست برسد، مطمئناً زمان بازطراحی آن رسیده است. بدون شک قبل از اقدام به شروع بازطراحی باید ضعف‌های سایتتان را در نقاط مختلف آن پیدا کنید و سپس کار بازطراحی سایت را شروع کنید. اما چگونه؟ نکات زیر برخی از مواردی هستند که بهتر است برای بازدهی بیشتر سایتتان موردتوجه قرار گیرند:

  • جمله‌بندی محتوا
  • رنگ یا مدل تصاویر
  • قسمت‌بندی سایت
  • کیفیت تصاویر یا کلیپ‌ها
  • فونت متن‌های سایت
  • و بسیاری موارد عمقی و سطحی دیگر …

آنالیز سایت قبل از بازطراحی

برای آنالیز و تحلیل بهتر سایتتان می‌توانید از یک سری ابزار آنالیز گر نیز استفاده کنید که نکات قوت و ضعف سایتتان را به چند روش به شما نشان می‌دهند. یکی از مورداستفاده‌ترین این ابزارها Google Analytics است. این سرویس وضعیت داده‌های سایت شما را برسی می‌کند و سپس میزان بازدید، ورودی، عملکرد و … وب‌سایت شما را به صورت‌های مختلف نشان می‌دهد. با برسی دقیق نقاط ضعف و نقاط قوت سایتتان، سرعت و عملکرد شما در بازطراحی سایتتان بالا خواهد رفت و نتیجه‌ی مطلوب‌تری خواهید داشت.

 

یک بازطراحی خلاق و برنامه ریزی شده می‌تواند سایت شما را در جایگاه بهتری از  نتایج جستجوی گوگل قرار دهد و همچنین وضعیت سئوی بهتری را برای سایتتان فراهم کند. همه ی این موارد از طریق درک شفاف این مطلب که اصلا بازطراحی سایت چیست، به راحتی قابل اجرا خواهند بود.

 

مرحله‌ی سوم؛ برنامه‌ریزی برای بازطراحی سایت

پس از گذر از دو مرحله‌ی قبل یعنی تعیین هدف از بازطراحی سایت و شناخت نقاط ضعف و قوت سایت حال زمان آن است که با یک برنامه‌ریزی مناسب برای شروع بازطراحی سایتمان آماده شویم. یک برنامه‌ریزی مناسب به ما کمک می‌کند که با رفع دقیق اشکالات و ایجاد تغییرات مثبت (هرچند کوچک)، بتوانیم بازطراحی سایت بهتر و خوش نتیجه تری داشته باشیم. در برنامه‌ریزی قبل از بازطراحی بهتر است نکات زیر را هم در نظر بگیرید:

  • برندینگ: فونت، طراحی لوگو و پلت رنگ
  • دسترسی کاربران: دسترسی بهتر و راحت‌تر در منو و حذف صفحه‌های اضافی
  • محتوای صفحه‌ی اصلی: طراحی تصاویر، عکس‌ها، متن و لحن نوشته‌ها

برنامه‌ریزی برای بازطراحی سایت

 

مرحله‌ی چهارم؛ آغاز به کار شدن!!

برای شروع کار بازطراحی بهتر است پروژه‌ی خود را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم‌بندی کنید و سپس مرحله‌به‌مرحله پیش بروید. توجه داشته باشید، درصورتی‌که سایت قبلی شما قدیمی باشد، بازطراحی آن کاری پیچیده و زمان برخواهد بود. در چنین مواردی معمولاً پیشنهاد می‌شود که به‌جای بازطراحی سایت، یک سایت جدید را طراحی کنید و با این کار وقت و هزینه‌ی کمتری را صرف می‌کنید و همچنین محدودیت کمتری در طراحی سایت خود خواهید داشت.

توجه داشته باشید که پرش از مرحله‌ی اول به مرحله‌ی آخر می‌تواند در روند کار شما اختلال به وجود بیاورد و نتیجه‌ی نامطلوبی را برایتان رقم بزند، پس بهتر است که حتماً تمام مراحل را باحوصله و دقت در نظر بگیرید تا اول‌ازهمه کلیت این مسئله که بازطراحی سایت چیست را درک کرده و سپس با گذر از مراحل دیگر به نتیجه‎ی مطلوب خود برسید.

 

شروع بازطراحی سایت

کلام آخر

هر چیزی در این دنیا همواره در حال پیشرفت است. از انسان و حیوان تا علم و دانش یا تجارت و اقتصاد تا مذهب فرهنگ، همگی روزانه در حال پیشرفت هستند. اگر پیشرفتی در کار نباشد خیلی از مفاهیم بی‌معنا و اثر می‌شوند. کسب‌وکار اینترنتی شما نیز یکی از مهم‌ترین این گزینه‌ها است که بایستی پیشرفت داشته باشد. وب‌سایت‌های موجود در فضای اینترنتی هرکدام به‌نوعی یک کسب‌وکار مجازی هستند که روزانه در حال پیشرفت‌اند تا بتوانند بازدهی و عملکرد بهتری داشته باشند و به همین سبب کاربران و مخاطبان خود را راضی نگه دارند.

طراحی مجدد سایت یکی از کلیدی‌ترین روش‌هایی است که موجب پیشرفت چشمگیر وب‌سایت شما خواهد شد و این پیشرفت چشمگیر به معنای واقعی کلمه، یعنی موفقیت وب‌سایت شما در فضای کسب‌وکار اینترنتی.

 

اگر هنوز وب‌سایت خود را طراحی نکرده‌اید و یا اصلاً از دلیل طراحی یک سایت آگاه نیستید، بهتر است به مقاله‌ی (چرا به وب‌سایت نیاز داریم) مراجعه کنید تا دید بهتر و وسیع‌تری درمورد این موضوع کسب کنید و سپس به مقاله‌ی بازطراحی سایت چیست نگاهی کوتاه بیندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

لوگو اصلی

لطفا برای دریافت مشاوره فرم را پر کنید.‎

و یا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.